BASIN AÇIKLAMASI (2)
Çanta – Balaban Klinker Öğütme Tesisi (Çimento Fabrikası): Söylem ve Gerçekler
Değerli Çanta Halkı. Ağustos başında Silivri gündemine girenÇanta Balaban …. Çimento Fabrikası hakkında Huş Mühendislik tarafından hazırlanarak “ÇED Gerekli Değildir” onayı alan rapora dayanarak kamuoyunu bilgilendirme gereği doğmuştur.
Biz, herhangi bir hamaset ya da çevreci nutuk atmadan, doğrudan raporun sayfalarında yazılı olan teknik veriler üzerinden bölge halkımızın yaşam hakkını , tarımını, havasını suyunu doğru dan olumsuz etkileyecek tehlikeyi bu güne kadar kimse anlatmadı. Bu gün burada ana başlıklar halinde sizleri Boğaziçi Çimento San. Tic. A.Ş. nin raporu üzerinden bilgiler sunacağız.
1. Tesisin Niteliği
Resmi belgelerde tesisin adı “Klinker Öğütme Tesisi” olarak geçmektedir. Ancak NACE kodu 23.5 (Çimento, kireç ve alçı imalatı) ve alt kodu 23.51.01 – Çimento imalatıdır. Yıllık kapasite 990.000 ton çimento olarak belirlenmiştir. (Sayfa 1–2, 5–11)
Bu kapasite, tam teşekküllü bir çimento üretim tesisine denk düşmektedir.
2. Çocuklarımızın ve halkımızın Sağlığı için tehdit oluşturan başlıklar.
Raporda, tesisten toz, gürültü, egzoz gazları ve çeşitli atıklar çıkacağı açıkça kabul edilmiştir. Filtreleme sistemi (380.000 m³/saat) taahhüt edilmiştir; fakat kapasite çok yüksektir. Olası arızalarda yoğun hava kirliliği kaçınılmazdır. (Sayfa 8–10, 43–44)Buda bize Büyükçekmece Mimarsinan da, Pınarhisar da, Çanakkale Çan Çimento fabrikalarının çevreye verdiği zararları hakkında emsal oluşturmaktadır.
3. Üretim Süreci
Bize diyorlar ki burası Çimento Fabrikası değil, bir terminaldir. Yani depolama alanı. Ama raporları öyle demiyor.
Proses akım şemaları; kırıcı, dik değirmen, katkı maddeleri (kalker, alçı, tras, cüruf, kül) ile Portland çimentosu üretimini içermektedir. Paketleme ve dökme yükleme istasyonları vardır. (Sayfa 7–11) Kısaca burası gelecekte kapasite artırımı dahil tam teşekküllü çimento Fabrikasını tarif ediyor. Ama halktan gizlemek için “ Terminal adını kullanıyor.
4. Belediyenin Resmî Görüşü
18.01.2025 tarihli belediye görüşünde yalnızca plan notları hatırlatılmış, “önlem alınacak” denilerek fiilen onay verilmiştir. Ciddi bir karşı duruş yoktur. (Sayfa 3–4)
5. Çevresel Yük ve uzun vadede zararlar telafisi mümkün olmayan başlıklar taşıyor.
Raporda onlarca tehlikeli ve evsel atık türü listelenmiş, ayrıca trafik yoğunluğu, gürültü, tarım ve doğal yaşam üzerindeki baskı kabul edilmiştir. (Sayfa 20–29, 93–102)
990.000 ton üretim için yılda 36.000 TIR taşımacılığı öngörülmektedir. Bu da geliş–gidiş toplamda 72.000 ağır tonajlı araç hareketi demektir.
Böyle bir ağır tonajlı kamyon trafiğinin Marmara Ereğlisi ile çanta arasında nasıl bir ağırtaş trafiğinin güzergâhın sağlı sollu yerleşim yerleri, tarım alanları, hava kalitesi hakkında nerelere yol açabileceğine düşlenebiliyormusunuz?
6. Yerleşim Alanlarına Yakınlık
Proje alanı, Balaban Mahallesi konutlarına 575 metre mesafededir. Bu mesafe toz, gürültü ve kamyon trafiği etkilerini doğrudan hissettirecek kadar kısadır. (Sayfa 5–6)
7. Hukuki Sorumluluk ve siyasi sorumluluk ise (Sayfa 3–4)gösterildiği gibi Raporda açıkça görülmektedir ki, belediyelerin itiraz ve dava açma yetkisi vardır. Mevzuatı “sadece uyguluyoruz” demek, siyasi sorumluluktan kaçınıldığı anlaşılmaktadır. (Sayfa 3–4)
8. Poje yatırım bedeli 495.000.000 TL olarak belirtilmiştir. (Sayfa 14) Bu büyüklükte bir yatırımda Çimento Şirketinin “Terminal” olduğunu iddia etmesi gerçekçi değildir.
Genel olarak değerlendirirsek; Teknik gerçeklik: Dosya, tam teşekküllü bir çimento fabrikası planlandığını kanıtlamaktadır.Çevresel gerçeklik: Toz, gürültü, atık ve ekosistem baskısı açıkça kabul edilmiştir. Siyasi gerçeklik: Yetki, mevzuatın arkasına gizlenmekte; yurttaşların haklı kaygılarını aldatma yolu ile kafakargaşası yaratılmak istendiği açıktır.
Sonuç
Bu veriler ışığında, Huş Mühendislik raporuna dayanarak onaylanan proje, çimento fabrikası niteliği taşıyan bir tesis olup; çevre, sağlık ve yaşam hakkı açısından ciddi tehditler barındırmaktadır.
“Silivri halkı bilimsel ve tarafsız kişi ve kurumlarca doğru bilgilendirilmeden”, bundan sonra yapılacak hiçbir resmiaçıklamanın güvenilirliği kalmamıştır. Bu nedenle bundan böyle sorumlu ve muhatap olarak, parti farkı gözetmeden tüm siyasilerin kurumsal kimliğine sorularımızı yönelteceğimizi ilan ediyoruz.Çanta Halkının, Değirmen köy, Gümüşyaka gibi genel rüzgaryönünde kalan ve değişken hava koşullarında Silivri ve Trakya’nın büyük bir bölümünü etkileyecek olan Çimento fabrikası girişimine daha fazla fiili durum yaratılmadan dur demek;
Anayasanın 56. Maddesinde yazan: Herkes Sağlıklı bir Çevrede Yaşama hakkına sahiptir. Devlet bunu sağlamakla görevlidir” amir hükmüne dayanarak halk sağlığını tehdit edecek olan ihtimal dahilinde dahi olsa hayır demek en temel insan ve vatandaşlık hakkıdır. Bu hak her türlü siyasi ve ekonomik tasarrufun üzerindedir. Yetkilere ve halkımıza ilan ederiz
20.09.2025
Silivri Çevre Derneği
Silivri Demokrasi Platformu
(Sol Parti, Dem Parti, TİP, TKP, Eğitim-Sen, TBB, Baro Silivri Temsilciliği, DİSK/Devrimci Sağlık-Sen, ÇYDD, Hacı Bektaş Veli Anadolu Kültür Vakfı, TMMOB Harita Mühendisleri O
dası, İnşaat Mühendisleri Odası,)
Silivri Dayanışması
Silivri Tarihi Kültürel Mirası Koruma Eğitim ve Araştırma Derneği
Çanta S.S. Okur Çevre Kültür İşletme Kooperatifi
Silivri Turizm Gençlik ve Spor Kulübü Derneği
Tüm Emeklilerin Sendikası Silivri Şubesi.
SİLİVRİ KÜLTÜR, EDEBİYAT ve SANAT TOPLULUĞU